Gezondheid, voeding en beweging

Veel mensen voelen zich niet fit, slapen slecht, hebben last van allerlei kwaaltjes. Drukte en spanningen vragen veel energie, soms is er te weinig tijd om een goede maaltijd te bereiden en te nuttiggen. Misschien ben je ziek geweest, heb je een operatie gehad of gebruik je medicijnen. In die situaties bouw je heel snel een tekort aan voedingsstoffen op en eten volgens de schijf van vijf is onvoldoende om die tekorten aan te vullen. Feit is dat er tegenwoordig veel meer mensen een hoge leeftijd bereiken dan vroeger, maar lang niet altijd in goede conditie. De juiste voedingskeuze in combinatie met een goed bewegingsplan is essentieel voor een optimaal welzijn. Door het lichaam te voorzien van alle voedingsstoffen in de juiste balans, wordt de zelfhelende werking van het lichaam aangesproken.

Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft overgewicht. Wanneer jouw lichaamsgewicht hoger is dan het zou moeten zijn, kunnen hierdoor gezondheids problemen ontstaan. Bewegen wordt minder leuk, het metabolisme is verstoord en vet verliezen wordt steeds moeilijker. Daarom is het belangrijk om continu te werken aan een gezond lichaamsgewicht.

Bewegen en sporten is leuk en goed voor je gezondheid: je spieren, longen, hart en geest worden er sterker van. Het verbetert je alertheid en er komt endorfine vrij waardoor je lekkerder in je vel zit. Beweging gedurende de dag kan je helpen ‘s avonds beter te slapen. Of u nu 20 of 50 jaar oud bent; iedereen kan beginnen met een bewegingsprogramma. Het is nooit te laat om te starten.

Bij intensief sporten wordt het lichaam echter zwaarder belast. Veel sporters krijgen te weinig van de juiste voedingsstoffen binnen, waardoor o.a. spiermassa wordt afgebroken in plaats van opgebouwd. Door inzichtelijk te maken wat de werkelijke voedingswaarde van je huidige voedingspatroon is, krijgt je te zien waar ruimte voor verbetering is.